About

Bila hati berbicara, Bila akal beroperasi, Bila jari jemari berlari, Lahirlah Tinta dari Hati yang tercari-cari redha Ilahi...

Oct 4, 2010

Ujian

kata dia : ujian Allah datang dengan pelbagai cara. ujian yang diberi berdasarkan kemampuan kita. memang kita pasti mampu menghadapi ujian yang diterima. tetapi, kita yang memilih sebaliknya!

merenung


apabila membaca satu kisah, saya terfikir.
bagaiman agaknya jika saya yang diuji Allah sebegitu.
saya rasa saya tidak mempunyai kekuatan menghadapinya.
hati saya berbisik, "sebab itu Allah tidak beri ujian itu kepada saya"
memang! ujian itu Allah beri pada yang mampu sahaja.

sebab

tanda kasihNya pada kita.
Allah mahu kita dekat dengannya.
Allah mahu kita membaiki diri.
Allah tahu yang terbaik untuk kita.
lantas, siapa kita mahu mempersoalkan ujian dari Nya?

pasti

Ya! setiap orang yang menerima ujian pasti mampu menghadapinya.
jika dilihat, masih ada yang apabila menerima ujian, mereka seolah-olah menyalahkan takdir. memarahi takdir Allah.
ada yang mengambil tindakan luar daripada ajaran Al-Quran dan sunnah.
adakah itu bermakna mereka tidak mampu?
Tidak! mereka pasti mampu menghadapinya.
hidup penuh dengan pilihan.
mereka yang memilih jalan itu.
jalan yang menyebabkan kita kata kita tak mampu.

doa hambamu yang kerdil

Ya Allah, tunjukkan lah kami jalan yang lurus.
Apabila kami di persimpangan, gerakkanlah hati kami untuk memilih jalan yang membawa kami dekat dengan Mu.
Sesungguhnya Allah lah yang hanya mengetahui segala yang terjadi.


No comments:

Post a Comment