About

Bila hati berbicara, Bila akal beroperasi, Bila jari jemari berlari, Lahirlah Tinta dari Hati yang tercari-cari redha Ilahi...

Oct 16, 2010

Sedar

kata dia : jgn terlampau yakin dengan mimpi krana mimpi itu tidak semestinya benar. jika mimpi menjadi realiti, itu adalah kerana suratanNya dan begitu juga sebaliknya. jadi, hanya kepada Allah perlu diserahkan segala keyakinan...

banyak

banyak kali dah mimpi jadi realiti dan banyak kali juga mimpi tak jadi realiti.
selalu tak berharap sangat pun pada mimpi tu.
sebab selalu saya akan mimpi sesuatu apabila terlampau memikirkan sesuatu perkara.

tapi

beberapa minggu yang lalu, saya terlupa.
lupa bahawa mimpi tu tak semestinya benar.
mimpi tak semestinya akan menjadi realiti.
meskipun mimpu yang datang setelah saya buat istikharah, minta petunjuk dari Allah.

hampa

selepas dapat mimpi tu, saya sangat yakin, berharap dan mula menyimpan impian.
tetapi, impian tu berkecai menjadi debu dan diterbangkan angin.
hati mula terasa hampa.
akal mula memikirkan kenapa Allah gerakkan hati saya begitu, datangkan saya mimpi begitu, tetapi keputusannya tak seperti yang saya harapkan.
alhamdulillah, masih ada secebis iman di hati.

bisik

lantas hati mula membisik.
Allah tentukan sebegitu bersebab.
Allah nak uji keyakinan saya kepadaNya.
Allah nak beri saya ilmu yang baru.
Ilmu yang sangat ternilai.
Alhamdulillah.

sedar

saya mula sedar.
Allah jadikan begitu supaya saya sedar.
keyakinan saya perlu disandarkan kepada Allah.
bukan kepada mimpi atau sesuatu.
kerana Dia yang menjadikan sesuatu.

semoga apa yang telah lalui menjadi pengajaran kita bersama.
yuk semat dalam diri, dalam hati, keyakinan kita hanya perlu disandarkan kepada Allah.
kerana Dia penentu segalanya.
kerana Dia maha mengetahui apa yang bakal berlaku, sedang berlaku dan setiap perkara di langit dan bumi.

No comments:

Post a Comment