About

Bila hati berbicara, Bila akal beroperasi, Bila jari jemari berlari, Lahirlah Tinta dari Hati yang tercari-cari redha Ilahi...

Oct 8, 2010

istiqamah

kata dia : istiqamah dlm perjuangan sehingga sampai pengakhiran. jangan berpaling meratapi apa yg telah berlalu, tetpi jika berpling, jdikan yg berlalu sbgai semangat utk meneruskan perjuangan. kerana perjuangan ini belum berakhir. Allah is always by our side. Remember that!

berpaling

apabila sesuatu terjadi, saya mula berpaling memandang apa yang telah berlaku dan menganalisis semula.
saya mula nampak pentingnya Allah bagi saya melalui jalan itu, kerana dengan jalan itu, saya tahu menghadapi jalan-jalan yang lebih susah di hadapan.
sebab peristiwa itu suatu masa dahulu, saya tahu menghadapinya hari ini.
dan terbukti, Allah tak akan jadikan sesuatu tanpa sebab.
InsyaAllah saya akan istiqamah mengekalkan kesabaran menghadapinya.

malas

saya memang tak ada mood nak gaduh.
cari la pasal, saya malas sangat nak gaduh dengan sesiapa.
saya malas membela diri, kerana apa yang diceritakan pada orang lain tentang 'ntah pape' cepat je sampai kat saya balik.
biarlah, Allah maha mengetahui.

satu kisah

kisah ni saya nak kongsikan bukan sebab nak membangga diri.
saya harap kisah saya bermanfaat untuk kita semua.
pernah dengar kisah Abu Zar?
saya tak kata saya semulia dia.

satu hari, saya selsema sangat teruk.
saya bawa 2 paket tisu.
sebab sangat teruk, saya dah gunakan kesemuanya dan yang tinggal hanya sehelai.
waktu tinggal sehelai, ada kawan minta, saya tak beri sebab saya rasa saya lebih memerlukan tisu tu.
sampai habis waktu kelas, saya masih selsema.

pada minggu berikutnya, saya selsema lagi. (saya sangat mudah selsema sebenarnya)
peristiwa yang sama berulang.
tapi hari sebelumnya, saya baru dengar dari ustazah tentang kita perlu memberikan benda yang paling kita sayang atau penting kepada orang lain baru la sedekah atau hadiah kita benar-benar dirahmati Allah.
jadi, tisu yang sehelai yang tinggal saya berikan kepada kawan yang minta.
alhamdulillah, tak lama lepas tu selsema saya berhenti.

nasihat

jadi, jika mahu memberi hadiah atau sedekah atau sesuatu kepada orang lain, berilah yang paling kita sayang atau perlukan.
sebabnya, jika kita memberi, Allah akan membalas.

saya ingatkan sekali lagi ya,
saya bercerita bukan untuk berlagak atau menunjuk-nunjuk.
yuk beramal dan istiqamah melakukan kebaikan kerana perjuangan kita di bumi Allah ini belum selesai....

No comments:

Post a Comment