About

Bila hati berbicara, Bila akal beroperasi, Bila jari jemari berlari, Lahirlah Tinta dari Hati yang tercari-cari redha Ilahi...

Oct 7, 2010

Love

kata dia : love is not blind, you the one who make it blind!!!

cinta tu memang tak buta.
kita yang buat dia jadi buta.
Allah kurniakan cinta tu dengan mata hati.
supaya dengan cinta kita semakin dekat denganNya.
tapi kita?

kata seorang ustaz beberapa tahun lepas

berikan sebab kenapa kita kena cintakan manusia lebih daripada kita cintakan Allah?
manusia boleh cipta beras untuk kita makan?
manusia boleh bagi kita oksigen untuk hidup?
waktu ustaz cakap macam tu saya sebenarnya tersentak.
owh, bukan sebab saya punya pacar ya.
bukan juga sebab saya sedang bercinta.
tetapi sebab saya kadang-kadang asyik dengan novel-novel cinta.
impikan kesudahan kisah hidup seperti dalam novel.
saya seolah-olah terlupa, cinta saya pada Allah dan Rasulullah belum cukup.
saya masih belum layak mencintai manusia lain.
sebab ustaz kata, "selagi cinta kamu pada Allah dan Rasulullah tidak setinggi mana, yakni dengan cinta kamu kepada Allah dan Rasul hanya meniti di bibir dan bukan memenuhi hati, kamu tak layak mencintai orang lain"

Kemanisan iman

Berasa gembira dalam melakukan ibadat, sanggup menanggung kepayahan demi mendapat keredhaan Allah dan rasulnya serta mengutamakan Allah dan rasulnya lebih daripada harta benda dunia

macam mana kita nak dapat kemanisan iman kalau cinta kita kepada manusia melebihi cinta kita kepada Allah dan Rasul?
layak ke kita menduduki syurga Firdausi?

Ya Allah, tujukanlah cinta kami hanya kepadaMu, dan janganlah berikan rasa cinta kami kepada selain daripada cinta kami kepadaMu dan Rasulullah berputik di hati.

yuk, kejar cinta Allah dan Rasulullah


No comments:

Post a Comment