About

Bila hati berbicara, Bila akal beroperasi, Bila jari jemari berlari, Lahirlah Tinta dari Hati yang tercari-cari redha Ilahi...

Apr 18, 2011

interview

assalamualaikum...

nak tulis tentang interview. mana tahu boleh membantu rakan-rakan kan? Sepanjang saya pernah interview (ecey, ayat macam dah penah pergi 10 iterview, padahal baru 2), interview kumpulan di UTP paling best. Tapi tadi, interview individu best. Bukan sebab pandai bercakap, tapi sebab penemu duga tu asyik senyum, saya sedikit tenang menjawab soalan walaupun kena provok. Jadi jawab pendek-pendek je, sebab dia asyik sampuk. Haha. Jawapan saya dah la poyo-poyo je. Saya asyik senyum-senyum je jawab.

Encik 1 : Duduk. Ceritakan tentang diri anda, latar belakang pendidikan dan keluarga.

Saya : Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum wbt. Nama saya......

Encik 1 : Tadi cakap anak ke?

Saya : 3 dari 4 beradik.

Encik 1 : Atas awak cikgu ke?

Saya : Tak. Abang kakak engineer.

Encik 1 : Habis tu kenapa awak nak jadi cikgu? Jadilah engineer juga.

Saya : Engineer komunikasi dengan mesin, cikgu komunikasi dengan orang. Saya suka lagi komunikasi dengan orang.

Encik 1 : Macam tu kenapa tak jadi penceramah. Komunikasi dengan orang juga.

Saya : Penceramah macam jauh dengan pendengar sebab ramai.

Encik 1 : Siapa kata jauh. Tengok kat masjid tu. Pendengar duduk depan penceramah je.

Saya : Erk. Macam mana ya saya nak cakap. Ha, macam ni. Kalau penceramah, dia tak ambil tahu dah sama ada orang yang dengar ceramah tu berubah tak dengar ceramah dia, aplikasi tak apa yang didengar. Tapi cikgu, dia akan ikut perkembangan anak murid dia samada apa yang diajar, diaplikasikan hingga anak murid capai impian.

Encik 1 : Dah awak semangat sangat nak jadi cikgu ni. Cikgu Math kan. Cuba terangkan beza angka dengan nombor?

Saya : erk. Tak pernah pula saya tahu ada beza. Bagi saya sama je. Mungkin ejaan je la yang beza. (Sengih)

Encik 1 : Ye ke? Jadi angka 7, dengan nombor 7 sama la.

Saya : (angguk)

Encik 1 : Macam tu balik tanya ayah awak apa beza. Lagi 1, apa beza mendidik dengar mengajar.

Saya : (Senyum) Mungkin mengajar macam ramai-ramai, medidik lebih dekat dengan pelajar, sorang-sorang.

Encik 2 : Eyh, awak ni mungkin-mungkin pula. Saya yang dengar pun tak yakin.

Saya : (Sengih) Saya pun kurang yakin sebab saya tak pernah perasan pun perbezaannya.

dua-dua orang penemu duga tu tergelak.

Encik 1 : Ok. Saya serahkan pada Encik...

Encik 2 : Ok. Awak kata ayah awak pensyarah yang computer ni kan.

Saya : (angguk)

Encik 2 : Mesti awak dah didedahkan dengan internet ni kan. Selalu baca maklumat di internet? Macam mana awak cari maklumat?

Saya : Saya selalu main internet baca e-novel dan e-cerpen. Saya main komputer selalu baca e-novel dan e-cerpen dengan main software, edit gambar, video. Berita-berita, information kurang la baca. Tapi, saya ada ikut blog-blog, ada blog cikgu, orang biasa semua la. Jadi, kalau ada entry isu semasa yang menarik diletak di bog tu , saya baca la.

Encik 2 : Saya tengok latar belakang awak, pernah masuk pertandingan environment waktu Form 1. Awak tahu isu environment di Malaysia ni kan. Walaupun banyak dah tindakan yang dilakukan, masih ada pencemaran. Pencemaran apa yang awak dapat lihat sampai sekarang?

Saya : (Tak ingat saya jawab apa. Panjang juga la.)

Encik 2 : Awak tadi ada sebut tentang rumah hijau. Terangkan.

Saya : (Semangat saya terang sampai tangan tergawang-gawang buat aksi cahaya matahari yang tak dapat refleks balik. haha)

Encik 2 : Ok.

Encik 1 : Saya nak test BI awak. Cuba bagi synopsis novel yang awak pernah baca dalam bi.

Saya : (Saya merapu apa ntah sebab walaupun banyak-banyak baca novel. Tapi waktu ni tak ada 1 pun yang lekat kat kepala)

Encik 1 : Awak rasa bi awak ok ke?

Saya : Saya rasa tak ok hari ni. Sebab saya tak tahu nak cakap apa. (Sengih)

Dua-dua tergelak lagi.

Encik 1 : ok.Baiklah. Dah selesai.

Saya pun bangun nak ambil fail sijil. Waktu bangun tu Encik 1 dah cakap "ingat tau tanya ayah awak apa beza angka dengan nombor dan mendidik dengan mengajar". Saya cakap "Insyaallah. Waktu ambil tu cakap la terima kasih. Encik 1 pesan lagi sekali. Saya cakap ok. Dua-dua cakap semoga berjaya. Saya dah pusing la nak keluar. Encik 1 cakap "ingat tau". Saya pusing la cakap ok dengan bagi salam. Jalan ambil beg, nak keluar di pintu, Encik 1 cakap lagi ingat tau. Saya dah tergelak sambil cakap ok. Buka pintu dah tersengih-sengih. keluar semua orang pakat tanya sebab sebelum-sebelum ni keluar muka ketat je.

Tukang interview yang best, cool & sporting. Tapi tak tahu la samada ni rezeki saya. Saya doa & berharap ni rezeki saya.

2 comments:

  1. hahaha lawak la...
    mintak2 la nanti orang yg interview 2 macam ni...
    ni aku farhana...
    lupa lak nama blog aku...
    hehehe

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.. setel dah.
    xtau plk akk fiqah dah g interview.. (",)
    insyaAllah ada rezeki fiqah.
    akk doakan yg tbaik utk fiqah.. (",)

    oh ya, lupa.. lecturer dah hbis obsrve akk.
    alhamdulillah, final mggu ni dia kata well done.
    dgn guru pbimbing pn dah setel.
    alhamdulillah lega sgt2 bila dh setel smua dis week.
    lpas2 ni tggal nk drill bdk2 utk mid year exam.


    all da best ya!

    ReplyDelete